luni, 20 octombrie 2008

Traieste cu HIV: Totul despre nutritie si HIV

De ce este importanta nutritia?

Nutritia este vitala pentru supravietuire in general, in mod particular pentru persoanele care traiesc cu HIV poate fi cruciala. Exista mai multe cai prin care o dieta sanatoasa poate ajuta persoanele sero+ sa ramana sanatoase:

¦ Lupta cu HIV. Celulele si enzimele folosite de sistemul imunitar sa lupte cu HIV necesita nutrienti.

¦ Protejaza corpul. Dieta poate alina simptomele HIV si efectele secundare ale tratamentului ARV cum ar fi diareea, greata, oboseala si lipodistrofia, ca si problemele metabolice cum ar fi nivelul crescut de colesterol, trigliceride si glicemie.

¦ Pierderi. Scaderea excesiva in greutate, pierderea de masa musculara si malnutritia continua sa fie probleme serioase ale infectiei HIV, in ciuda dezvoltarii tratamentului.

Ce este, mai exact, o dieta sanatoasa?

O dieta sanatoasa contine cantitati adecvate din cele trei grupe de nutrienti: proteine, carbohidrati (glucide) si grasimi (lipide).

¦ Proteinele. Proteinele sunt ca niste caramizi care formeaza muschii, organele si multe din componentele sistemului imunitar. Daca dieta ta nu contine suficinte proteine, corpul foloseste proteinele din muschi pentru a-si satisface nevoile.

¦ Carbohidratii. Reprezinta principala sursa de energie. Carbohidratii complecsi ca cei intalniti in cereale, legume uscate si verzi sunt cei mai buni. Consumul de carbohidrati simpli ca cei intalniti in dulciuri, faina alba si bauturi racoritoare ar trebui limitat.

¦ Grasimile. Corpul tau transforma grasimile in energie atunci cand cantitatea de carbohidrati scade. Grasimile saturate, ca cele gasite in carnea grasa si produsele lactate, pot creste nivelul colesterolului care mareste riscul de aparitie al problemelor cardiace. Grasimile mono si polinesaturate ca cele din samburi, peste si uleiuri sunt cele mai bune.

Ce trebuie stiut despre calorii?

Caloriile reprezinta energia din mancare. Aportul tau caloric este influentat de activitatea fizica depusa si sanatate. Iti trebuiesc cel putin 35-40 de kcalorii pe kg/corp pe zi. Daca faci exercitii fizice in mod regulat, ai o slujba care necesita efort sporit, ai pierdut in greutate sau ai o infectie oportunista activa, s-ar putea sa ai nevoie de mai multe calorii. Consulta-te cu medicul infectionist si un nutritionist pentru a afla mai multe informatii despre cat de multe calorii pe zi trebuie sa consumi si care alimente sunt bogate in calorii.

Ce trebuie stiut despre suplimentele nutritive?

Poate fi dificil sa iei 100% din doza zilnica recomandata (DZR) de nutrienti numai din mancare. Din acest motiv, expertii recomanda sa se ia una doua tablete de multivitamine/minerale pe zi. Alte suplimente care contin niveluri crescute de antioxidanti, acizi grasi esentiali si vitamina B12, pot fi necesare, dar discuta cu medicul tau daca acestea sunt bune sau nu pentru tine si daca te pot ajuta.

Daca ai dificultati in castigarea sau pierderea de greutate sau ai schimbari in forma corpului (lipodistrofie), discuta cu medicul tau despre suplimentele si terapiile care iti pot fi de ajutor.


SFATURI UTILE

Esti ceea ce mananci. Alege bine, spun nutritionistii.

¦Totul la un loc

Dieta ta zilnica trebuie sa contina 15-20% proteine, 50-60% carbohidrati si 25% grasimi.

¦Diversificare

Consuma 5-6 mese de fructe si vegetale zilnic. Consuma mancare de diferite feluri pentru a avea toti nutrientii.

¦Cereale bune

Incearca sa iei 50% din carbohidrati din paine integrala, cereale, orez si paste.

¦Proteine slabe
Consuma piept de pui fara piele, peste si carne foarte slaba de porc si vita. O regula generala recomanda 100-150 mg/zi de carne pentru barbati si 80-100 mg/zi pentru femei.

¦Redu grasimile

Grasimile saturate nu trebuie sa depasasca 7% din calorii. 10% sau mai mult pot proveni din grasimi mononesaturate din seminte, samburi, ulei de masline, avocado si peste.

¦Nu asa de dulce

Limiteaza consumul de dulciuri si mancare nesanatoasa. Ele contin putin nutrienti si pot creste nivelul glicemiei si trigliceridelor.

¦Mananca bine

Include in masa zilnica toti nutrientii principali: proteine, carbohidrati si grasimi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu