luni, 20 octombrie 2008

Traieste cu HIV: Exercitiile fizice si HIV

De ce sa faci exercitii fizice?

Fiecare persoana HIV pozitiva are trecutul sau medical si alte nevoi terapeutice, doua persoane sero+ nu se aseamana. Dar este un factor pe care il avem toti in comun: necesitatea de a face exercitii fizice pentru a ne mentine sanatosi. Exercitiile fizice nu numai ca sunt bune pentru sanatate in general, dar pot ajuta la prevenirea sau anularea unor complicatii ale HIV sau ale tratamentului ARV, incluzand aici schimbarile grasimii corpului (lipodistrofia) si cresterea in greutate, la fel de bine pot scadea nivelul crescut al colesterolului, trigliceridelor si glicemiei. Exercitiile fizice pot de asemenea:

¦ Sa creasca forta oaselor, masa musculara si rezistenta fizica generala.

¦ Sa creasca sistemul imunitar, sa imbunatateasca starea inimii si a plamanilor.

¦ Sa imbunatateasca apetitul, somnul, dispozitia, nivelul de energie si activitatea sexuala.

Care tip de exercitii este mai bun?

In general, sunt doua tipuri de exercitii fizice:

-Cardiovasculare, cum sunt alergatul si mersul, fac inima si plamanii sa functioneze, ajuta la controlul greutatii si ard grasimea corporala.

-De forta, cu greutati sau de rezistenta, tonifica si cresc puterea musculara.

Ideal ar fi sa fie facute amandoua. Dar este bine ca macar un tip sa fie practicat regulat.

Cum incep un program de exercitii fizice?

Inainte de a incepe un program de exercitii fizice discuta cu medicul tau despre asta. Acest lucru este necesar in mod special daca ai, sau ai antecedente familiale de, probleme cardiace, dificultati de respiratie sau dureri usoare de cap.
Alege activitati care iti plac. Fiecare e diferit. Unele persoane prefera sa faca exercitii dimineata, altele in pauza de pranz, altele seara. Unele persoane prefera sa faca exercitii singure, altele impreuna cu altcineva, altele prefera sporturile de echipa. Incepe la un nivel corespunzator tie. Cand ai dubii, spune-i medicului ce nelamuriri ai sau discuta cu un antrenor specializat, sau cauta pe www.poz.com sectiunea “fitness”.

Cat de mult ar trebui sa ma antrenez?

Pentru exercitiile cardiovasculare, incearca sa le practici cam de trei-cinci ori pe saptamana cate 20-60 de minute. Sunt mai multe cai pentru a face asta: plimbatul cainelui, alergatul, inotul, ciclismul, mersul pe jos, dansul, aerobicul si altele. Daca nu poti sa vorbesti cand le faci inseamna ca te antrenezi prea puternic, iar daca poti sa canti atunci inseamna ca te antrenezi prea usor. Cat despre exercitiile de forta, cluburile de fitness si salile de forta, ofera o varietate de greutati si aparate. Sunt multe modalitati de a face exercitii acasa, folosind haltere si resorturi, poti face de asemenea flotari, genuflexiuni si abdomene.

Sunt sigure exercitiile fizice?

Da, dar este important sa iti cunosti limitele. Antrenamentul excesiv poate fi daunator inimii, iti poate cauza scaderea masei musculare si poate conduce la oboseala. Daca iti depasesti limitele –ridicand prea multe greutati sau nefiind atent asupra posturii si formei fizice- poate creste riscul de a te rani. Pentru a scadea riscul de a te rani, fa exercitii de incalzire inainte si exercitii de recuperare dupa antrenament. Nu uita sa dormi de ajuns; sa mananci sanatos; sa bei apa inainte, in timpul si dupa antrenamente; si asculta-ti corpul, iti poate spune s-o lasi mai moale, sa cresti intensitatea sau sa faci o pauza in zilele in care nu te simti bine.

SFATURI UTILE

Exercitiile fizice trebuie facute tot timpul. Ai aici cateva sfaturi utile pentru a te mentine motivat.

¦ Discuta cu medicul

Spune-i medicului despre antrenamentele pe care le faci, incluzand tipul si cat de des le faci. Observand ca exercitiile iti pot imbanatati forma corpului si analizele de laborator, te poate face sa simti ca merita efortul depus.

¦ Combina-le

Variaza activitatile pentru a preveni plictiseala (un factor care scade angajamentul). Fa aerobic unele seri si altele bicicleta medicinala. Alearga primavara si toamna, inoata iarna si vara.

¦ Inscrie-te la o sala

Multe persoane prefera sa faca exercitii intr-un club de fitness, cu acces la un antrenor personal si echipament. Sunt sali de gimnastica care pot oferi reduceri pentru persoanele fidele.

¦ Draga jurnalule

Noteaza-ti pe o agenda programul tau de antrenament zilnic, asa iti vei aminti ce anume ai facut in trecut si cat si cum ai progresat.

¦ Mersul pe jos

Foloseste scarile, nu liftul. Coboara din autobuz si tramvai cu o statie mai devreme si mergi pe jos. In cadrul antrenamentului cativa pasi in plus fac o mare diferenta.

aceste au fost preluate si traduse de pe www.poz.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu